Verzekeren vroeger en nu

Toen ik als kleine jongen, nu bijna 30 jaar geleden, met opa mee de baan op ging om de mensen hun ‘verzekering’ te brengen of te ‘verkopen’, werden er geen vragen gesteld als: “Is er niets goedkoper op de markt, want ik betaal al zoveel verzekeringen?” en “Zijn dat dezelfde voorwaarden die mijn ouders krijgen?” De mensen volgden gewoon het advies dat mijn opa gaf, want ze vertrouwden erop dat hij hun een verzekering zou geven tegen goede voorwaarden en een goede prijs. Verzekeren was in die tijd een vertrouwensband tussen makelaar en verzekerde, die jaren duurde. Mijn opa, ondertussen toch al 92 jaar, zegt altijd: “Men weet pas wat men aan zijn verzekeringsmakelaar heeft als men een keer beroep op hem/haar heeft moeten doen."

Maar de afgelopen 30 jaar is er een hele evolutie gekomen in de verzekeringswereld. Het internet heeft deze evolutie alleen nog maar versneld.En in tussentijd heeft ook de politiek zich nog eens geroerd op de verzekeringsmarkt, waardoor naast de gewone mens ook de verzekeringsmakelaars soms het bos door de bomen niet meer zien.

Om heden ten dage een gewone autoverzekering te kunnen afsluiten, moet men eerst een waslijst aan vragen op de verzekeringsnemer afvuren alvorens nog maar te kunnen beginnen aan een degelijke offerte. Dit moet dan ook nog bij verschillende maatschappijen gebeuren, want de verzekeringsnemer moet voldoende keuzemogelijkheden hebben en moet meedelen dat hij voldoende geïnformeerd werd over de mogelijkheden bij de verschillende maatschappijen. Want mijnheer Vande Lanotte en zijn rode collega’s vonden dat de consument niet voldoende beschermd werd. Dit alles als gevolg van de bankencrisis, hierdoor de kregen we ook het imago van “boeman”.

Het verzekeringslandschap werd dusdanig herschapen en in de volgende decennia zie ik het nog veranderen. De consument is mondiger geworden en door het internet ‘beter’ geïnformeerd .Alles moet immers sneller, milieuvriendelijker en goedkoper worden. Maar wat de consumenten niet begrijpen is dat alles wat men op het internet leest niet altijd correct is. Dat niet alles sneller kan gaan, want we moeten de consumenten voldoende informeren over de verzekering die ze willen afsluiten. Wat toch heel wat tijd in beslag neemt. We moeten zo min mogelijk papier gebruiken om de bomen te sparen, maar we moeten de verzekeringsnemer wel voldoende voorstellen meegeven om hem/haar genoeg keuze te geven. En goedkoper zal ook moeilijk worden, want met de hoge schadelast in auto (door het immens drukke verkeer op de baan) en brand (natuurrampen zijn schering en inslag tegenwoordig) gaan de premies bij de maatschappijen alleen maar de hoogte in en dan spreek ik nog niet over de jaarlijks stijgende loonkosten die wij dragen om ons personeel aan het werk te houden.

Dus verzekeren vroeger en verzekeren nu, een wereld van verschil: zowel de regelgeving als de mentaliteit van de mensen.

Wouter Van Becelaere

Verzekeren vroeger en nu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x